Monday 8 April 2013

Jadilah agamawan yang sanggup “genggam bara api”

Syed Abdullah Jamalullail,

Pada hari ini kita hanya mampu menceritakan kehebatan zaman Sahabat dan kegemilangannya dengan perjuangan untuk menegakkan Islam. Sekarang ini peninggalan cerita sahaja yang kita ada tetapi untuk mengikut cara perjuangan mereka dan kaedah amalan mereka langsung tidak dipraktikkan lagi malahan sudah beransur hilang ditelan zaman.

Pada zaman sahabat dahulu para alim ulamanya dihormati dan disanjung tinggi melebihi pemimpin, tetapi sekarang ini ulama pula dipinggirkan dan lebih malang lagi ada juga ulama yang tidak menjaga kedudukannya sebagai ulama sanggup pula mencium tangan pemimpin sebagai tanda hormat. Sayang seribu kali sayang apabila berpenat lelah berpuluh tahun belajar agama sehingga keluar negara saperti ke Mesir, Arab Saudi dan sebagainya tetapi apabila balik ke negara ini sebahagian mereka hanya menjadi Imam dan guru mengajar fardhu ain sahaja seolah-olah mereka yang belajar dibidang agama ini hanya layak untuk jawatan tersebut sahaja.

Tetapi mereka yang hanya berkelulusan bidang Bahasa atau Kesusasteraan Melayu dan ilmu Sejarah boleh pula memegang jawatan sebagai pegawai kanan atau menjadi ketua Jabatan umpamanya.

Walaupun berkelulusan dan memegang jawatan tingggi, mereka jahil dalam pengetahuan agama. Inilah hakikatnya apa yang sedang berlaku sekarang ini. Akibatnya kelompok ini tidak mengenal antara halal dan haramnya, bahkan merasakan peraturan dan undang-undang ciptaan Yahudi sesuai dengan kehidupan mereka. Maka dengan sendirinya kita kembali kezaman jahiliah tanpa kita sedari.

Kita telah kembali ke zaman menyanjung kebesaran umat lain apabila bercuti pada hari kebesaran mereka Sabtu dan Ahad. Sedangkan pada hari Jumaat yang dianggap sebagai penghulu segala hari kita ambil tidak peduli malahan tarikh haribulan harian kita pun telah menggunakan kaedah mereka malahan kita sudah tidak mengenal lagi tahun hijrah Islam lagi. Walaupun nampak sebagai satu perkara yang kecil sahaja tetapi impaknya besar kepada umat Islam itu sendiri.

Membudayakan fitnah sehingga tergamak memfitnah orang-orang alim dan begitu juga sikap kita yang ambil ringan segala kemaksiatan di hadapan mata telah mengundang berbagai-bagai masalah sosial yang berat. Teguran para alim ulama yang masih berpegang teguh kepada agama ini kita perlekehkan malahan kita caci pula mereka dengan kata-kata kesat.

Hanya segelintir sahaja sanggup 'memegang bara api' apabila untuk menegakkan agama Allah. Apabila ramai diantara ustaz-ustaz ini diberikan keselesaan sedikit dengan gaji lumayan mulalah mereka ini lupakan tanggungjawab dan amanah yang diberikan itu. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...