Monday 26 December 2011

Doa Rabitah...






Firman Allah di dalam surah Al-Baqarah (2:186)

"Dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permintaan orang yang berdoa apabila dia memohon kepadaKu. Maka hendaklah mereka itu mentaati (segala perintah dan larangan)Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran."



Firman Allah Ta'ala di dalam surah Ghafir/Mukmin (40:60)

"Dan Tuhanmu berfirman, berdoalah kepadaku, nescaya akan kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari beribadah kepadaKu, akan masuk nerakan Jahannam dalam keadaan hina dina."



Dari Anas radhiyallahu ‘anhu, bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

“Allah Ta’ala berfirman, “Aku menuruti persangkaan hamba-Ku terhadap-Ku dan Aku akan sentiasa bersamanya jika ia berdoa kepada-Ku.” 
(Hadis Riwayat Ahmad, 3/210)







Doa Rabitah...


Terjemahan:  

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihani Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.



Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.



Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”




DERITA DALAM DAKWAH

WRITTEN BY AKADEMI TARBIYAH DEWAN PEMUDA PAS PUSAT 
Published on 23 December 2011










Ketika menusia berada dalam jurang kesesatan yang sangat jauh, ketika itulah pula Nabi Ibrahim A.S diutus oleh Allah Taala, Tuhan sekalian alam. Tugas utama Baginda Ibrahim adalah mengajak kaumnya kepada kebenaran, Baginda menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar. Baginda mengajak kaum mentauhidkan Allah, tetapi kaumnya menolak ajakan Baginda yang didakwa disampaikan dengan cara seruan yang sangat keras, tidak boleh diterima. Bahkan mereka melemparkan Nabi Ibrahim A.S ke ke dalam unggun api yang besar untuk membinasakannya. Setelah kenabian Nabi Ibrahim A.S berakhir, umat semakin lama semakin bertambah menyimpang dari jalan yang lurus. Mereka kembali mengagungkan dan menyembah patung-patung, serta mereka lebih condong kepada kehidupan duniawi dan segala sesuatu yagn bersifat materialistik.


Ketika manusia sedang berada dalam puncak kesesatan yagn jauh, maka di saat itulah Allah Taala mengutus Nabi Musa A.S di Mesir. Saat itu jiwa penduduk Mesir telah membatu, bahkan perasaan lebih keras dari batu. Nabi Musa A.S berusaha mengajak mereka ke jalan yang lurus. Nabi Musa A.S menegakkan tugas suci seorang Rasul, amar ma'ruf nahi mungkar. Beliau dan Nabi Harun A.S, saudara Baginda yang turut bersamanya mengajak manusia ke jalan yang lurus dengan susah payah dan penuh dengan tentangan serta penderitaan. Kedua-dua utusan Allah itu, terus bersabar saat menyampaikan risalah kenabian yang dibebankan di bahu-bahu mereka.


Tugas amar ma'ruf nahi mungkar bukanlah perkara yagn mudah. Tidak sedikit Para Nabi dan Rasul yang terbunuh, ketika mengajak kaumnya menurut manhaj dakwah itu. Tubuh Nabi Zakaria A.S pernah diancam dan dibelah menjadi dua menggunakan gergaji besi, kerana menanggung risalah yang mesti disampaikan. Demikian pula halnya dengan Nabi Yahya dan Nabi Isa A.S, kedua-dua jiwa manusia mulia ini diancam bunuh, ketika mengajak kaum-kaumnya menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar.


Meskipun demikian, tentangan yang dihadapi Nabi Muhammad S.A.W dari kaum Baginda sendiri lebih berat dan dahsyat, sehingga Baginda S.A.W pernah bersabda kepada Aisyah R.A (maksudnya), "Aku telah menerima tentangan dan ancaman dari kaummu dengan sangat keras" (Sahih Buhkhari)


Sikap kecewa akibat permusuhan yang mesti dihadapi oleh Para Nabi dan Rasul itu juga harus dihadapi oleh para da'ie yang mengajak umat masing-masing ke jalan Allah Taala. Pendakwah yang menyangka bahawa seruannya hari berjaya merupakan pendakwah yang tidak menepati sunnah-sunnah yang pernah dilalui oleh masyayeikh para pendakwah, iaitu Para Nabi dan Rasul. 


Tugas dakwah sebenarnya berat dan mencabar. Pendakwah yang melalui denai-denai perjuangan yang diwarisi oleh Para Nabi dan Rasul tentunya juga akan mengungkapkan perkataan seumpama ini, "Selama lapan puluh tahun lebih usaha seruan dakwahku, belum pernah aku merasakan manisnya dunia. Sebab aku menghabiskan usiaku di medan peperangan dan penjara, baik di dalam mahupun di luar negeri. Tidak ada satu penderitaan pun berupa seksaan yagn belum pernah aku alami. Bahkan aku pernah diperlakukan sebagai penjahat perang di dalam negeriku sendiri. Aku juga pernah dibuang di pelbagai negara sebagai pembelot, dan aku pernah dilarang bergaul dengan orang lain (diasingkan) selama berbulan-bulan di dalam penjara khusus di negeriku sendiri. Aku pernah diracun berulangkali, dan dihinakan dengan pelbagai hinaan yang kejian. Sampai muncul satu waktu aku lebih banyak berharap kematian daripada hidup yang terus-menerus terseksa. Andaikata agamaku tidak melarangku melakukan bunuh diri, pasti aku sudah membunuh diriku sendiri. Sebab, kematian bagiku pada waktu itu, lebih aku sukai daripada kehidupan yang penuh dengan seksaan dan penderitaan".



Ungkapan yang tergambar jelas menunjukkan suatu bentuk keluhan dan kekecewaan perasaan yang keluar dari seorang yang jiwanya hampa, terkilan dan kecewa disebabkan oleh tentangan masyarakat sekililing ketika dia mengajak mereka menegakkan amar ma'ruf dan nahi mungkar. Begitulah juga lebih beratnya tugas dakwah yang dijalankan Para Nabi dan Rasul, sejak Nabi Adam A.S sampai kepada Rasulullah S.A.W. Tugas menegakkan dakwah, dan amar ma'ruf nahi mungkar sangat berat, dan memerlukan jiwa-jiwa yang sangat ikhlas dan sabar. Sanggup menanggung beban yang amat berat.


Perlu diketahui bahawa, sesiapa sahaja yang merelakan dirinya untuk mengembangkan tugas suci ini, hendaklah dia sentiasa menjaga diri untuk tetap bersikap istiqomah (konsisten). Sebab tugas suci ini memerlukan peribadi-peribadi yang teguh dan istiqomah dalam menjalankan tugasnya. Bukan orang-orang yang mencari kehidupan dunia, menukar ayat dengan kehidupan dunia, jawatan dan harta yang sangat sedikit itu di sisi Allah Taala. Dengan kata lain, setiap Mukmin sebenarnya mendapatkan tugas untuk memenuhi kewajiban yang utama ini, menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar, agar keimanan di sanubari masing-masing terpelihara. Ini kerana, kaitan amalan yang dimaksudkan dengan keimanan seorang hamba sangatlah erat. Setiap individu atau pun kelompok tidak akan pernah kekal kesetiaannya terhadap perintah-perintah agama, kecuali jika ia bersedia menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar.


Sesungguhnya rahsia keberadaan seorang Mukmin dan syarat kekalnya ia sebagai seorang Mukmin adalah menjalankan perintah untuk menyuruh yang baik dan mencegah kemungkaran. Seorang Mukmin tidak boleh mendiamkan kejahatan yang nyata terjadi. Seorang Mukmin juga tidak seharusnya menilai kehidupan peribadinya terlebih dahulu berbanding dari kematian atau kerosakan umatnya.


Setiap Mukmin harus menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar seperti yang pernah dilakukan oleh Para Sahabat, dan mereka menganggap tugas amar ma'ruf nahi mungkar menjadi tugas yang sangat mulia. Sebab itulah setiap Sahabat Nabi tidak pernah dalam hidup mereka berhenti sesaat pun untuk menengakkan amar ma'ruf nahi mungkar. Setiap Mukmin hendaknya selalu menyandarkan dirinya kepada Allah Taala dalam menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar, serta memohon perlindungan kepada Allah Taala, saat menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar di tengah-tengah umat.


Hendaknya setiap Mukmin sentiasa mengorbankan segala apa yang menjadi miliknya untuk menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar. Sebab, amalan ini membentuk kehidupan tersendiri bagi kualiti diri seorang Mukmin. Setiap Mukmin yang menjadikan iman dan dakwah sebagai sumber amalan di dalam hidupnya, maka ia termasuk seorang yang menjaga lima perkara berikut : "Agama, akal, keturunan, harta dan nyawa".


Di zaman kini, untaian kata para pendakwah tidak ada lagi "atsar-nya" (kesannya) kepada manusia, ibaratnya seperti membuang garam di tengah laut. Di kaca-kaca media, di tengah-tengah majlis ta'alim, dan pelbagai forum, kata-kata pendakwah seperti tiada bekasnya. Sia-sia. Seperti suara di tengah padang pasir. Ini disebabkan para pendakwah seumpama itu memiliki objektif peribadi dan kepentingan duniawi. Mereka bukan orang-orang yang ikhlas, tetapi para pengejar dunia dan menjadikan dunia tambatan kehidupan mereka. Mereka menggunakan agama sebagai kuda "tunggangan" untuk mendapatkan dunia.


Tidak hairan umat semakin jauh dari hidayah agama (Islam). Sementara itu, kesesatan, kederhakaan, kemaksiatan, serta pelbagai ragam dosa terus bertambah. Kerana pendakwah bukan terdiri dari orang-orang yang ingin menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar, tidak ke kiri mahupun ke kanan (tiada pendirian yang teguh menegakkan kebenaran), tetapi berdiri di tengah-tengah manusia demi menegakkan mahligai bagi dirinya sendiri. Wallahu'alam- Oleh Fathullah Gulen

HUKUM MENGATAKAN PERUNDANGAN HUDUD OUT-OF-DATE

WRITTEN BY AKADEMI TARBIYAH DEWAN PEMUDA PAS PUSAT 
Published on 22 November 2011


Sering kita lihat penulisan terutamanya dalam blog-blog di internet dan juga kita dengar dalam ceramah-ceramah politik, ada umat Islam menyebut secara langsung atau tidak langsung, bahawa hukuman hudud sudah tidak relevan lagi dengan zaman tanpa sempadan ini. Ada yang kata hudud 'out-of-date' (ketinggalan ' zaman). Bagaimana Dato' (Dato' Dr. Haron Din) melihat pendapat mereka ini dan apakah hukum Islam terhadap mereka?


Dato' Dr. Haron Din : Inilah masalah ummah, terutamanya kita di Malaysia yang sering kali tenggelam timbul dalam permasalahan besar ini, yang kadang-kadang diremehkan segelintir daripada kita tanpa memikir kesannya terhadap keimanan kita kepada Allah Taala. Ya, benar saya juga pernah berhadapan dengan mereka yang mengungkapkan kata-kata sedemikian. Pada saya hal ini amat menyayat hati dan meremang bulu roma saya, akibat ketakutan kemurkaan Allah kerana tergamak manusia yang dhaif dan serba kekurangan dalam segala hal, sanggup meremehkan, mencela serta merendah-rendahkan hukum-hukum Allah yang Maha Agung. Allah Yang Maha Mengetahui segala-galanya. Hukuman-hukuman hudud, adalah hukuman dari Allah yang telah ditetapkan dengan jelas, terang serta nyata dalam Al Quranul karim, menerusi ayat-ayat dalam surah-surah, antaranya berikut :


[1] - Surah al-Baqarah, ayat 187 dan 229.
"...Itulah batas-batas larangan Allah, maka janganlah kamu menghampirinya. Demikian Allah menerangkan ayat-ayat hukumNya kepada sekalian manusia supaya mereka bertaqwa. - Surah Al Baqarah:187
"...Itulah aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya; dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. - Surah Al Baqarah:229


[2] - Surah An Nisa', ayat 14.
"Dan sesiapa yang derhaka kepada Allah dan RasulNya, dan melampaui batas-batas SyariatNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam api neraka, kekalah dia di dalamnya, dan baginya azab seksa yang amat menghina. - Surah An Nisa':14


[3] - Surah Al Maidah, ayat 44,45,47,48, 49 dan 50.
"Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat, yang mengandungi petunjuk dan cahaya yang menerangi; dengan Kitab itu Nabi-Nabi yang menyerah diri (kepada Allah) menetapkan hukum bagi orang-orang Yahudi, dan (dengannya juga) ulama mereka dan pendita-penditanya (menjalankan hukum Allah), sebab mereka diamanahkan memelihara dan menjalankan hukum-hukum dari Kitab Allah (Taurat) itu, dan mereka pula adalah menjadi penjaga dan pengawasnya (dari sebarang perubahan). Oleh itu janganlah kamu takut kepada manusia tetapi hendaklah kamu takut kepadaKu (dengan menjaga diri dari melakukan maksiat dan patuh akan perintahKu); dan janganlah kamu menjual (membelakangkan) ayat-ayatKu dengan harga yang sedikit (kerana mendapat rasuah, pangkat dan lain-lain keuntungan dunia); dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang kafir.


"Dan kami telah tetapkan atas mereka di dalam kitab Taurat itu, bahawa jiwa dibalas dengan jiwa, dan mata dibalas dengan mata, dan hidung dibalas dengan hidung, dan telinga dibalas dengan telinga, dan gigi dibalas dengan gigi, dan luka-luka hendaklah dibalas (seimbang). Tetapi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya, maka menjadilah ia penebus dosa baginya; dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.


"Dan Kami utuskan Nabi Isa Ibni Maryam mengikuti jejak langkah mereka (Nabi-nabi Bani Israil), untuk membenarkan Kitab Taurat yang diturunkan sebelumnya; dan Kami telah berikan kepadanya Kitab Injil, yang mengandungi petunjuk hidayah dan cahaya yang menerangi, sambil mengesahkan benarnya apa yang telah ada di hadapannya dari Kitab Taurat, serta menjadi petunjuk dan nasihat pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.


"Dan hendaklah Ahli Kitab Injil menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah di dalamnya; dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.


"Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka (Ahli Kitab) itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu Syariat dan jalan ugama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). Dan kalau Allah menghendaki nescaya Ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam ugama yang satu), tetapi Ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya.


"Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik.


"Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliyah? Padahal – kepada orang-orang yang penuh keyakinan – tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih pada daripada Allah. - Surah Al Maidah:44-50


[14] - Surah At Taubah, ayat 63.
"Tidakkah mereka mengetahui bahawa sesiapa yang menentang (perintah-perintah) Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya adalah baginya neraka Jahannam serta ia kekal di dalamnya? Balasan yang demikian adalah kehinaan yang besar. Surah At Taubah:63.


Banyak lagi dalam surah-surah lain, yang semuanya, atau keseluruhannya menyebut dengan terang mengenai hukuman-hukuman hudud yang wajib dilaksanakan. Ulama-ulama yang muktabartelah berijmak, wajib melaksanakannya. Mengingkari atau menghinanya, rosaklah akidah.


Hukum-hukum Allah selama-lamanya relevan, kerana Allah mencipta hukum-hukum itu dengan ilmunya yang maha luas, mengetahui yang dahulu, sekarang dan akan datang, malah mengetahui zahir dan batin manusia. Allah mengetahui keperluan yang segera dan akan datang, mengetahui keperluan dunia dan kebaikan akhirat. Oleh kerana itu, hukum Allah mengambil kira semuanya. Maka ia tetap relevan sehingga ke akhir zaman.


Firman Allah (mafhumnya), "Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhluk-Nya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisi-Nya melainkan dengan izin-Nya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun daripada (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmu-Nya dan kekuasaan-Nya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia-lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaan-Nya), lagi Maha Besar (kekuasaan-Nya)". - Surah Al Baqarah:255


Itulah ayat Kursi yang kita baca setiap hari. Cumanya kebanyakan kita tidak merenungi mesej yang Allah sampaikan dalam ayat itu. Ia patut sangat direnungi. Siapalah kita yang sanggup meremeh dan merendah-rendahkan hukum Allah? Allah SWT mengingatkan kita bahawa Dia yang mencipta manusia dalam keadaan lemah longlai.


Firman Allah (mafhumnya), "Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah." - Surah An Nisa':28


Firman Allah lagi (mafhumnya), "Tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami telah menciptakan dia daripada (setitis) air benih? Dalam pada itu (setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah ia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati)". - Surah Yasin:77


Gaya bahasa yang sering digunakan golongan penentang ini antaranya, 'undang-undang Islam sudah tidak relevan, 'out-of-date' atau ketinggalan zaman, adalah dengan nyata menghina hukum Allah. Pada waktu yang sama golongan ini menjulang tinggi undang-undang ciptaan manusia yang disifatkan mereka sebagai 'up-to-date', kononnya lebih maju dan berdaya saing. Golongan ini ditempelak Allah menerusi firman-Nya (mafhumnya), "Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliyah (ciptaan manusia)? Padahal, kepada orang-orang yang penuh keyakinan, tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih pada daripada Allah". Surah Al Maidah:50

Golongan yang pernah terlanjur kata atau masih termasuk dalam golongan ini, saya menyeru agar anda kembali kepada Allah. Bertaubat nasuha kepada-Nya, seperti yang Allah sarankan menerusi firman-Nya (mafhumnya),
"Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat, serta berserah bulat-bulat kepadaNya, sebelum kamu didatangi azab; kerana sesudah itu kamu tidak akan diberikan pertolongan". Surah Az Zumar:54
Insaflah wahai saudara yang seagama denganku. Wallahua'lam

BAGAIMANA MAHU MENCAPAI KEMENANGAN?




WRITTEN BY AKADEMI TARBIYAH DEWAN PEMUDA PAS PUSAT 
Published on 16 December 2011












Dari Abi Abdullah Khabbab bin al Arat R.ha telah berkata, "Kami telah mengadu kepada Rasulullah S.A.W sedang Baginda pada waktu berbaring di bawah naungan Kaabah berbantalkan serban. Maka kami bertanya, apakah Tuan tidak berdoa memohon kemenangan bagi pihak kita? Adakah tidak Tuan berdoa bagi pihak kita?

Maka bersabda Rasulullah S.A.W,"Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu ada yang ditangkap, lantas digali lubang lalu ia ditanam di dalamnya, kemudian ada yang digergaji kepalanya sehingga terbelah dua dan disikat badannya dengan sikat besi sehingga meluruhkan daging dan tulangnya, namun demikian itu tidak memalingkan ia dari agamanya. Demi Allah, Allah pasti akan menyempurnakan urusan ini (Islam) sehinggalah musafir dari Sana'a ke Hadhra Maut tidak lagi takut melainkan hanya kepada Allah, akan tetapi kamu adalah golongan yang gopoh". - Riwayat Imam Bukhari


Keghairahan untuk meraih kemenangan perlu ditenangkan seraya kita merujuk kepada manhaj perjuangan Nabi kita Muhammad S.A.W bagaimana Baginda S.A.W membina kemenangan. Hadis yang saya bawa sebagai renungan yang memaparkan bagaimana sikap Nabi S.A.W disaat berhadapan dengan keadaan yang sangat kritikal, apabila Para Sahabat sering di siksa dengan dahsyat oleh kuffar musyrikin. Antara mereka ialah Khabbab al Arat yang disalai oleh musyrikin di atas bara api dan dikelar jasadnya dengan besi panas sehingga masak dan luluh daging jasadnya. Kesan penyeksaan tersebut meninggalkan parut yang sangat hodoh pada diri Khabbab.


Satu ketika Khabbab pergi bertemu Nabi S.A.W yang sedang beristerehat di tepi Kaabah lantas bertanya, "Apakah Tuan tidak berdoa kepada Allah agar kita menang?

Sahabat sekalian, yang bertanya ini adalah insan yang berjuang malah menghadapi penyeksaan dahsyat oleh musuh dengan begitu tabah sekali. Yang bertanya ialah sahabat yang sanggup mempertaruhkan nyawa untuk pertahankan prinsip dan pegangan agama. Insan yang bertanya ialah Sahabat yang telah mewaqafkan dirinya untuk Islam dan perjuangan suci ini, tiba-tiba... 

Nabi S.A.W menjawab bahawa orang terdahulu lebih teruk menerima penyeksaan dari musuh-musuh Allah Taala sehingga ada yang digergaji kepalanya sehingga terbelah dua dan jasadnya disikat dengan sikat besi sehingga bercerai daging dari tulangnya namun mereka tetap mempertahankan agamanya.
Maka kamu yang datang meminta-minta agar didoakan kemenangan, biarpun kamu sangat perit berhadapan dengan kezaliman musuh, kamu adalah golongan yang gopoh dan tidak sabar menanti kemenangan yang dijanjikan Allah Taala.


Sifat Kemenangan
Kemenangan adalah suatu yang dianugerah oleh Allah Taala. Ia ( kemenangan ) tidak boleh dicipta oleh kita dengan maksud tiada kemenangan buatan kita selain ia anugerah Allah Taala dan tiada short cut untuk mencapai kemenangan. Demikianlah sunnatullah terhadap kemenangan atau nusrah yang dijanjikan buat mereka.


Pengertian lain yang senada dengan maksud perbahasan ini ialah betapa tidak sekali-kali tidak kita memetik buah yang belum masak. Sebagai analogi yang boleh saya bentangkan sebagai renungan kita bersama ialah bagaimana situasi seekor anak ayam yang masih berada di dalam cengkeram telur sebelum ia dilahirkan ke bumi yang ganas ini. Anak ayam di dalam cengkerang telur tersebut, mahu tidak mahu ia terpaksa menunggu satu tempoh matang ia menetas dan akhirnya hidup untuk membesar seperti ayam yang lain. Andai kata anak ayam ini tidak sabar untuk menetas demi melihat alam yang indah ini lalu ia cuba untuk memecahkan cengkerang telur dari dalam dengan paruhnya yang masih muda, nescaya usahanya itu gagal dan sia-sia.


Sikap tidak sabar ibunya juga boleh membawa padah kiranya tidak sabar ingin melihat anak kesayangannya lahir atau menetas lalu ia memecahkan cengkerang telor itu dengan paruhnya yang kuat, maka keluarlah anaknya tetapi tidak mampu bertahan lama kerana belum masanya yang matang bagi ia hidup. Anak ayam itu akan mati binasa angkara sikap gopoh ibunya.


Syarat Kemenangan
Saya kira demikianlah perihal perjuangan yang kita dokong ini. Walaupun kita ini bukanlah anak ayam yang masih lemah tetapi kita mesti sabar menanti detik kemenangan yang bakal di anugerahkan oleh Allah Taala setelah kita berjaya mendatangkan syarat-syarat kemenangan dengan baik dan berkesan. Kita mesti mengambil sunnatullah dalam perjuangan suci ini dengan kita gigih berjuang, ikhtiar melepasi segala cabaran, ikhlas dan istiqamah dalam mengenderai perjuangan, tabah mendepani ujian serta halangan dan berkorban apa jua sebagai taruhan buat perjuangan mulia ini.


Jangan sekali-kali kita menerobos keluar dari landasan sunnatullah ini kerana tidak sabar hendak menang dengan hanya kita melihat riak-riak kemenangan yang tidak pasti tetapi sarat dengan janji-janji manis kemenangan kononnya.

Saya menjangkakan, jika kita berfikir seperti ini pasti ada orang kata inilah golongan yang masih berminda pembangkang bukan minda pemerintah. Kita bukan tidak mahu kemenangan, tetapi kita mestilah melihat kepada beberapa persoalan bersama jawapannya terlebih dahulu.


Pertama : Untuk apa kemenangan itu mahu dicapai? Apakah ia bermaksud memberi kemenangan kepada Islam?
Kedua : Bersediakah kita dengan kemenangan? Apakah kemenangan itu kelak tidak menjadi fitnah kepada kita dan perjuangan yang didokong ini?
Ketiga : Bagaimana kemenangan itu dicapai? Apakah ia tidak melanggar batas syara' dan prinsip amal Islami? Kerana sudah tentu kaedah Islam ialah "matlamat tidak menghalakan cara".


Semua persoalan diatas mesti dijawab dengan hati yang jujur, jiwa yang tulus dan aqal yang ikhlas mengenai bagaimana situasi kita terhadap kemenangan yang ingin dicapai.


Tiada Short Cut Mencapai Kemenangan
Short cut bagi mengusahakan kemenangan buat perjuangan kita yang murni ini, ia mungkin boleh tercapai tetapi ia hanyalah sebuah kemenangan yang rapuh dan fragile. Short cut hanya laluan yang sering digunakan oleh golongan musta'jilun (gopoh) yang mungkin berjuangnya tidaklah setara mana tetapi angin nak menang kelihatan berganda-ganda volumenya .


Pengalaman ditangkap, dipenjara, dimaki-hamun, di ISA dan pelbagai penyeksaan tentu sahaja belum menyamai seksaan yang dialami oleh Khabbab al Arat yang telah dikelar jasadnya dengan besi panas. Bayangkanlah, betapa insan pejuang seperti Khabbab al Arat itu masih disifatkan oleh Nabi S.A.W sebagai gopoh, maka apalah halnya kita hari ini yang masih tidak setahap mana pengorbanan untuk Islam.


Bukan bermakna kita tidak mahu menang dan selesa pula menjadi orang yang kalah, tetapi kita doakan agar kemenangan yang kita capai tidak menjadi fitnah kepada diri dan perjuangan Islam ini. Apa yang lebih jelas ialah kita berjuang dan berkorban sehabis daya dan upaya guna memastikan Islam berdaulat di atas tanahair kita dengan mengambil sunnatullah dalam perjuangan ini.


Antara sunnatullah dalam perjuangan ini, firman Allah Taala bermaksud, "Jika sekiranya (perjuangan) ini suatu capaian hasil yang dekat dan perjalanan yang singkat nescaya mereka (musyrikin) akan mengikut engkau, akan tetapi (perjuangan) ini jauh perjalanannya dan dirasakan sukar ke atas mereka" - Surah At Taubah:42


Demikian juga Firman Allah yang bermaksud, "Dan ingatlah ketika orang-orang kafir merancang untuk memenjarakan kamu, membunuh kamu dan menghalau kamu keluar daerah, mereka merancang dan Allah Taala juga merancang dan Allah Taala sebaik-baik perancang" - Surah al Anfal:30


Jauh perjalanan, sukar halangannya, di penjara, dibunuh dan dihalau adalah 5 item sunnatullah yang mesti ditempuh melengkap manhaj perjuangan ini. - Oleh Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi

ALLAH & MALAIKAT BERSALAWAT KE ATAS NABI?




WRITTEN BY AKADEMI TARBIYAH DEWAN PEMUDA PAS PUSAT Category: Hukum Feqh
Published on 09 December 2011

Dato' (Dr.Haron Din), setiap kali bersolat Jumaat, kita akan sama-sama mendengar bilal mengingatkan makmum sebelum khatib berkhutbah dengan pelbagai ingatan. Entah bacaan Al Quran atau hadis yang maksudnya, 

"Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi, wahai orang-orang yang beriman, bersalawatlah kepadanya, serta ucapkanlah salam dengan selamat sejahtera sesempurna ke atasnya. Yang hendak saya ajukan kepada Dato', bagaimanakah caranya Allah berselawat ke atas Nabi? Adakah sama dengan kita membaca selawat ke atasnya. Terima kasih atas penjelasan Dato'.


Dato' Dr.Haron Din : Ayat yang dibaca adalah ayat Al-Quran, bukannya hadis. Ia adalah sebagaimana firman Allah (mafhumnya),"Sesungguhnya Allah dan MalaikatNya bersalawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad S.A.W); wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya" (Surah Al Ahzab:56)


Ia sama seperti yang anda ajukan dalam persoalan dan ayat itulah kebanyakan bilal di masjid seluruh Malaysia membacakannya. Akan tetapi makna selawat yang sebenarnya dalam tersebut, berbeza daripada satu ke satu yang lainnya. Salawat Allah ke atas Nabi Muhammad, tidak seperti salawat Para Malaikat. Dan salawat Para Malaikat ke atas Nabi S.A.W, tidak seperti salawat umat Muhammad ke atas Nabi mereka. Semuanya berlainan walaupun istilah asal masing-masing adalah salawat.


Salawat Allah ke atas Nabi Muhammad bukan dengan kata-kata seperti yang kita menyebut dalam ungkapan selawat yang terkenal. Salawat Allah ke atasnya bermaksud Allah Taala sentiasa memberikan kepadanya kebaikan dan kerahmatan daripada hidupnya hingga wafatnya dan sehingga pada hari-hari Baginda hidup dalam alam barzakh hinggalah ke hari kiamat. Inilah yang disebutkan dalam kitab Tafsir Al Qurtubi, juzuk 14, halaman 222 yang bermaksud, "Salawat daripada Allah adalah turunnya rahmat Allah dan keredaanNya kepada Nabi Muhammad sepanjang masa".


Salawat daripada Para Malaikat bermaksud, "Para Malaikat sentiasa berdoa kepada Allah untuk kebaikan dan keampunan Nabi Muhammad S.A.W sepanjang zaman serta meredhainya. Ada pun salawat umat (kita) Muhammad kepada Baginda Nabi S.A.W adalah dengan menyebut salawat yang terkenal itu, yang di dalamnya mengandungi doa kepada Allah, agar Allah menurunkan rahmat dan kesejahteraannya kepada Baginda. Kita juga memohon agar Allah membesarkan dan memuliakan Nabi Muhammad sepanjang masa". 


Dari tiga perbezaan jelas bahawa istilah salawat itu begitu unik. Ia boleh dipakai untuk tiga situasi yang berbeza. Pertama Allah. Kedua, malaikat dan ketiga, umat manusia. Yang penting kita menghayati dan memahami bahawa Rasulullah S.A.W itu makhluk istimewa pilihan Allah, yang Allah sendiri menjanjikan bahawa Allah sentiasa mencurahkan rahmat kepada Baginda, hari hidupnya, ke alam kuburnya sehinggalah ke hari akhirat. Malah Para Malaikat seluruhnya sentiasa memohon kepada Allah agar dilimpahkan rahmat dan keampunanNya kepada Rasulullah S.A.W. Di hujung ayat tersebut, selepas Allah dan malaikat berselawat ke atas Nabi Muhammad, maka Allah menyeru kita, orang-orang beriman supaya mengucapkan selawat dan salam yang makruf.


Rasulullah S.A.W bersabda (mafhumnya), "Sesiapa yang bersalawat ke atasku satu selawat, maka Allah merahmatinya dengan 10 rahmat".


Oleh kerana itu, ulama dalam memperhalusi persoalan selawat ke atas Nabi Muhammad itu wajib atau sunat, tidak berlaku khilaf (perselisihan) daripada kalangan ulama, bahawa salawat ke atas Nabi Muhammad adalah wajib, sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Dalam hidup seharian, bersalawat adalah sunat muakkad.


Sa'id Ibnu Musayyid meriwayatkan daripada Umar Al Khattab, beliau berkata, "Doa hamba kepada Allah tidak diangkat apabila tidak disebut selawat ke atas Nabi dalam doa itu. Apabila disebut salawat, barulah diangkat doa tersebut. Dan sesiapa yang menulis salawat ke atas Nabi dalam mana-mana penulisan (kitabnya), maka malaikat-malaikat terus bersalawat ke atas Nabi dan selama penulisannya itu kekal, maka selama itulah malaikat-malaikat mendoakan rahmat ke atasnya". Demikian hebatnya salawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W. Wallahua'lam.


PERJUANGAN BERTERUSAN MENEGAKKAN ISLAM








WRITTEN BY AKADEMI TARBIYAH DEWAN PEMUDA PAS PUSAT
Published on 22 November 2011








Cita-cita untuk mendaulatkan Syariat Islam di negara ini senantiasa mekar dan laluan untuk merealisasikannya semakin lebar walaupun terpaksa menempuh cabaran dan rintangan yang sukar. Almarhum Ustaz Fadzil Mohd Noor (mantan Presiden PAS) pernah menegaskan di dalam ucapan Dasar Muktamar Tahunan PAS ke-39 (11 Jun 1993 halaman 7) yang bertemakan "Pertahan Syakhsiyyah Ummah" bahawa: "Dasar dan pegangan kita (PAS) memperjuangkan Islam adalah tidak pemah berubah. Kita bergerak dan bekerja adalah untuk kedaulatan Islam."


Kedaulatan Islam hanya dapat direalisasikan apabila kita memiliki Daulah Islamiyah (Negara Islam). Justeru, berjuang untuk menegakkan negara Islam biarpun menghadapi halangan dan rintangan yang runcing di sepanjang zaman, namun ia tetap menjadi suatu kewajipan bagi umat Islam.


Gerakan ummah untuk mendaulatkan Syariat Islam di bumi tercinta ini telah bermula sejak sekian lama. Seorang tokoh ulama terkenal dalam sejarah negara kita, Syeikh Junid Thola di Perak telah memberi penegasan bahawa menjadi satu kewajipan kepada umat Islam mendirikan sebuah negara Islam di Tanah Melayu. Selepas Perang Dunia Kedua, tokoh ulama terkenal tanah air Maulana Abdullah Noh dari Kelantan juga telah menegaskan tentang tanggungjawab memperjuangkan kewujudan sebuah negara Islam. (Abdullah Noh (1947) Semangat Perajurit-perajurit Muslim. Matba'ah Ismailiah Kota Bharu. halaman 53 - 54)


Mendukung kesinambungan perjuangan ini, Baharudin Abd Latif melalui lidah rasmi pertama PAS iaitu Suara Islam telah menulis secara aktif artikel yang menjelaskan konsep negara Islam. Antara artikel beliau ialah: "Tanah Melayu dalam Perjuangan Kita: Baldah Toiyyibah Wa Rabbun Ghafur" sebanyak tiga siri. Prof Dr Zulkifli Mohammad juga merupakan tokoh besar di dalam Suara Islam.


Peranan Suara Islam (56' - 62') kemudiannya diteruskan oleh lidah rasmi PAS yang kedua Bulan Bintang ('67 - '73)- Artikel Jaiz Anwar (almarhum)" Kedudukan Pemerintahan Islam". Lidah rasmi PAS yang ketiga Berita PAS ('73 - '74 dan '82) turut aktif membincangkan mengenai negara Islam seperti artikel: "Peranan Agama dan Idealogi Dalam Pembangunan" oleh Baharudin Latif walaupun waktu itu PAS menyertai Kerajaan campuran PAS - Perikatan. Lidah rasmi PAS keempat Suara Islam ('79 - '81) pula menonjolkan idea siasah dan negara Islam yang agak radikal sesuai dengan zaman atau era kebangkitan Islam pada waktu itu. Artikel "Pemisahan Antara Agama dan Politik: Satu Kekeliruan" menjadi topik utama selain Tafsir Fi Zilaalil Quran oleh Syed Qutb


Harakah selaku lidah rasmi PAS kelima, sejak 1987 juga telah menggempur pemiMran umat Islam mengenai kewajipan menegakkan negara Islam dengan menyiarkan artikel "Ke arah Menegakkan Daulah Islamiyah: Tanggungjawab menolak kesesatan" (Harakah bil. 1:31,30 Oktober 1987).


Pemimpin-pemimpin PAS terdahulu (Rahmatullahi Alaihim) telah menunjukkan kesungguhan memperjuangkan pembentukan negara Islam seperti Dr Burhanuddin Al Helmy yang pernah menulis dua buku mengenai hubungan Islam dengan politik kenegaraan iaitu Agama dan Politik (1954) serta Ideologi Politik Islam (1956). Sungguhpun kedua-dua karya ini ditulis sebelum beliau menyertai PAS. Naib Ketua Dewan Pemuda PAS (1963) Budiman Radhi menulis buku berjudul Tata Negara Islam. Sementara menangani keperluan non muslim mengenai negara Islam Prof Dr. Zulkifli Mohammad telah menghasilkan monolog yang berjudul Practicability of Islam As a Socio-Political System.


Kegigihan tersebut terus diwarisi oleh kepimpinan PAS sehingga hari ini seperti Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi (Presiden PAS) menghasilkan karya berjudul Konsep Negara Islam dan Matlamatnya (1986), "Jika Islam Mentadbir " (1984), Islam Penyelesaian Masalah Umat dan Negara (1982) dan Sistem Pemerintahan Islam (1995).


PAS telah mempraktiskan usahanya untuk mendaulatkan syariat Islam dengan meluluskan Rang Undang-Undang Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) di Dewan Undangan Negeri yang dimenangi oleh PAS seperti di Kelantan (24 November 1993) dan Terengganu (2002).


Biarpun PAS mengalami tekanan yang cukup getir sepanjang perjuangannya untuk mendaulatkan Islam di negara ini, usaha dan gerak kerja untuk mendaulatkan Islam terus dilangsungkan tanpa jemu dan mengalah kepada tekanan. Pelbagai usaha dilakukan untuk memahamkan masyarakat Muslim dan non-Muslim sehinggalah ke hari ini. Mutakhir ini kelihatan laluan . untuk mendaulatkan syariat Islam semakin lebar sekalipun terpaksa melepasi kesukaran yang berpanjangan. Sabar, tabah, hikmah dan istiqamah menjadi ramuan utama untuk menjayakannya.


PERANCANGAN STRATEGIK KEBANGKITAN ISLAM




Allah Taala berfirman dalam Surah Al Maidah, ayat 3 bermaksud, "Pada hari ini, orang-orang kafir telah berputus asa (daripada memesongkan kamu) daripada agama kamu (setelah melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu, janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmatKU kepada kamu dan Aku reda Islam itu menjadi agama untuk kamu."


Sesungguhnya kebangkitan Islam yang muncul pada masa kini membuktikan kebenaran kata-kata Allah dan janji-Nya yang tidak akan dimungkiri. Allah telah berjanji akan menjaga agama-Nya dan akan membantu golongan yang membantuNya. Namun, umat Islam akan berhadapan dengan siri-siri peperangan Ahzab yang tidak terhenti dengan peperangan Ahzab pertama yang berlaku pada zaman Rasulullah S.A.W, dan pakatan Ahzab tersebut telah berjaya dikalahkan dengan pertolongan Allah. Inilah hikmah yang mendalam di sebalik kita berulang kali menyebut sejarah ini selepas setiap kali kita bertakbir. 

Ini menegaskan lagi firman Allah, "Dan mereka (orang-orang kafir itu) sentiasa memerangi kamu sehingga mereka memalingkan kamu dari agama kamu jika mereka mampu". (Al Baqarah:217)


"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan sekali-kali redha terhadap kamu (wahai Muhammad) sehingga kamu menurut agama mereka. Katakanlah (kepada mereka); Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk yang benar. Dan sesungguhnya jika kamu menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya wahyu, maka kamu tidak akan memperoleh daripada Allah sesuatu pun yang dapat membela dan memberi pertolongan kepada kamu". (Al Baqarah:120)

Kita telah menyaksikan kesatuan Zionis-Salibiyah dan pakatan golongan sekular (neo-musyrikin) dalam memerangi agama Islam."...Pada saat itu orang-orang beriman telah diuji dan digoncangkan pendiriannya dengan goncangan yang amat dahsyat. 

Dan ketika itu orang-orang munafik dan orang-orang yang mempunyai penyakit dalam hatinya berkata; Allah dan RasulNya tidak menjanjikan kepada kita melainkan perkara yang memperdayakan sahaja". (Al Ahzab:11-12)

Sesungguhnya umat telah berhadapan dengan pelbagai fitnah ujian dan tribulasi selepas kejatuhan Khilafah dan lenyapnya kerajaan Islam. Islam diletakkan di kandang tertuduh, tersepit di antara kejahilan umat dan kelemahan ulama serta pengkhianatan pihak pemerintah selepas keluarnya pihak imperialis dari bumi umat Islam. Mereka telah membahagi-bahagikan negara-negara Islam dan penduduknya dengan sempadan geografi yang bersifat perkauman dan nasionalis yang sekular. Mereka telah berjaya meminggirkan Islam dari pentas politik negara dan kepimpinan umat.


Orang-orang beriman pula telah terpesona dengan solusi-solusi yang diimport dalam menangani isu-isu politik, ekonomi dan sosial. Agama Islam telah dihukum dan bukan lagi menjadi agama yang memutuskan sesuatu hukum. Agama Islam bukan menjadi ketua (panduan yang diikuti) dan rujukan, tetapi ia terkongkong dalam kerangka undang-undang yang membelenggunya, terperosok di bawah akta yang dinamakan sebagai urusan hal ehwal Islam dan pengawasan terhadap ajaran agama yang sebenarnya bertujuan untuk memisahkan Islam daripada kehidupan umat secara keseluruhannya.


Namun, mereka tidak akan mampu memadamkan cahaya agama ini, sesungguhnya Allah akan menyempurnakan cahaya agamaNya walaupun dibenci oleh orang-orang yang membenci. Gerakan kebangkitan Islam telah tersebar ke seluruh dunia sebagaimana tersebarnya siang dan malam. Umat Islam telah bangkit dengan kesedaran menentang golongan thaghut yang mewarisi jejak langkah penjajah tanah air umat Islam, yang sebenarnya telah gagal dengan keseluruhan sistemnya. Sehingga akhirnya umat pula terpaksa menanggung perit derita kezaliman dan kefasadan yang berlaku, bermula dengan keruntuhan blok komunis dan petanda-petanda runtuhnya blok kapitalis lalu meninggalkan pemimpin-pemimpin sesat di negara-negara umat Islam dalam keadaan terkial-kial di kerusi-kerusi mereka berhadapan dengan kebangkitan baru yang datang daripada kalangan rakyat tertindas.


Kebangkitan Islam telah muncul di seluruh tempat dan kemusnahan ideologi-ideologi rekaan penjajah dan Zonis telah terzahir setelah ia mengalami femerosotannya di negara-negara besar dan pihak yang mempromosikan ideologi-idelogi tersebut di negara kita bergantung harap kepada tali barut dengan perancangan dan pembiayaan daripada pihak luar. Akan tetapi, kebangkitan yang mulia ini tidak akan mencapai matlamat yang dikehendakinya melainkan dengan perancangan yang sistematik untuk menggerakkannya dan mengembangkannya sehingga golongan Islam tidak lagi disengat berkali-kali dalam satu lubang yang sama, sebagaimana yang berlaku ketika era jihad menentang penjajah dan revolusi-revolusi selepasnya yang mana walaupun mereka yang memulakannya tetapi pihak lain yang memetik hasilnya. Ini kerana di hadapan kebangkitan ini terdapat pelbagai cabaran sama ada yang bersifat dalaman mahupun luaran yang perlu ditempuhi dan terbentang pelbagai halangan yang perlu ditangani.


Faktor-Faktor Kebangkitan Islam




Kita mempunyai asas-asas yang kukuh dalam umat yang mempengaruhi kebangkitan Islam, antaranya :


  • Ad Din
Agama Islam itu sendiri merupakan faktor kebangkitan Islam, dari segi akidahnya, syariatnya, akhlaknya dan sistemnya. Walaupun terdapat perselisihan mazhab dalam perkara furu' akan tetapi ia bersifat kukuh dari segi sumber-sumbernya yang terdiri daripada teks-teks syarak dan ijtihad para ulama. Maka menjadi satu tanggungjawab bagi para ulama dan pemikir Islam untuk membina wehdatu as saff (kesatuan barisan) antara pasukan kebangkitan ini di atas asas-asas yang kukuh dan sikap toleransi, serta merapatkan jurang yang wujud dengan sebab khilaf yang bermanfaat dalam perkara furu' dan menjauhi khilaf yang tidak bermanfaat yang menghidupkan sudut-sudut negatif dalam sejarah dan mana-mana bahagian-bahagiannya yang tidak diiktiraf.


Revolusi Islam di Iran yang berjaya menggulingkan kerajaan Shah juga menggunakan agama. Dari revolusi itu lahirnya nilai-nilai positif yang mendorong kebangkitan Islam yang wujud di dunia Islam, begitu juga peranannya yang ketara dalam isu-isu umat seperti isu Palestin dan Balkan. Namun, terdapat perkara-perkara memerlukan semakan dan perhatian. Antaranya ialah menggunakan Revolusi Islam untuk menyebarkan mazhab tertentu dan menghidupkan perbezaan pendapat dalam perkara furu' yang negatif yang akhirnya menjadikan revolusi tersebut sebagai suatu yang turut negatif, dipinggirkan oleh umat dan dituduh sesat.


Fanatik buta di kalangan mazhab-mazhab Islam turut membawa ke arah keburukan dan menjadi penghalang dan sekatan kepada kemajuan kebangkitan ini. Nun di sana terdapat usaha-usaha mulia yang telah dilakukan oleh para ulama salaf yg mengajar dan belajar sesama mereka, walaupun mereka berbeza aliran tetapi mereka saling menguatkan serta bersatu untuk gerak kerja jihad, dakwah dan berhadapan dengan pihak pemerintah yang zalim pada zaman mereka. Mereka mengarang kitab-kitab yg sangat bernilai dengan menghimpunkan pendapat-pendapat daripada keseluruhan mazhab sama ada pendapat yang kuat mahupun yang lemah.


Hakikatnya, kekuatan dan kelemahan dalam hujah ijtihad kadangkala berubah dengan sebab perubahan masa, suasana, cabaran, Maqasid Syari'ah dan Siyasah as-Syari'yyah. Betapa banyak pendapat-pendapat yang lemah pada zaman lalu telah berubah menjadi hujah yang kuat pada zaman sekarang dan begitu juga sebaliknya. Di sinilah peranan organisasi-organisasi seperti Kesatuan Ulama Islam Sedunia, Majma' at Taqrib dan Majma' al-Fiqhi, maka serahkan perkara ini kepada para ulama yang pakar dalam urusan ilmu nescaya organisasi-organisasi tersebut akan menjadi sumber rujukan yang sangat bernilai untuk pelaksanaan syariat yang adil untuk seluruh manusia dan menjadi rahmat untuk seluruh alam.


Begitu juga kita melihat peranan umat Islam dalam revolusi jalanan menentang sistem pemerintahan, ia menjadi bukti kepada pengaruh mereka dalam masyarakat dan kejujuran mereka yang tiada dalam diri para pejuang yang lain. Akan tetapi, kita tidak mahu mengulangi kembali sejarah lampau, tindakan-tindakan yang lalu yang mempunyai kekurangan yang telah menjadikan umat Islam berada di barisan hadapan pada permulaan jihad dan revolusi, tapi pada akhirnya mereka berada di pinggir, dalam keadaan berpecah belah dan dizalimi.


Ini berlaku sama ada dengan sebab perselisihan dan perpecahan dalaman mereka, kelemahan dari segi gerak kerja dan perancangan yang tidak sistematik ataupun sikap rendah diri mereka yang tidak kena pada tempatnya kononnya berselindung di sebalik sikap tidak cintakan kuasa serta membenci urusan politik. Itu semua menjadikan mereka lemah dan tidak mampu untuk menghadapi tipu muslihat musuh-musuh sama ada dari dalam mahupun musuh dari luar.


Antara faktor yang membawa kepada kebangkitan Islam ialah kegagalan pelbagai agama dan ideologi baru yang tampak jelas keburukannya, terutamanya di kalangan para pemuda dan golongan cendekiawan yang terdidik dengan pengetahuan Barat dan sebahagian mereka yang berasal dari negara Barat sendiri. Ini menyebabkan munculnya idea untuk kembali merujuk kepada Islam semula. Tetapi di sana terdapat percubaan jahat untuk meracuni kebangkitan Islam dengan cara mempersembahkan Islam berdasarkan agenda serangan pemikiran yang lama yang bertujuan menghalang Islam daripada berada pada kedudukan yang sebenar, iaitu Islam mengatasi seluruh agama lain di dalam negara yang berlandaskan syariat Islam yang sempurna dan saling menyempurnakan.


Percubaan jahat itu menggunakan label 'islah & tajdid' namun dengan mempersembahkan Islam tanpa politik atau politik Islam tetapi tanpa pelaksanaan syariat, sebagai helah untuk tidak tercapainya matlamat mengaplikasikan Islam secara keseluruhan. Agenda yang dilaksanakan itu merupakan sebahagian daripada jejak langkah syaitan. 

Maksud firman Allah, "Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kalian ke dalam agama Islam secara keseluruhan dan jangan kalian mengikuti jejak langkah syaitan, sesungguhnya ia adalah musuh yang nyata bagi kamu". (Al Baqarah:208)


  • Kesatuan Ummah
Umat Islam terdiri daripada pelbagai jenis masyarakat dan berbilang kaum yang bertaburan di benua-benua dunia dan menetap di pelbagai tempat yang kaya dengan sumber-sumber semula jadi dan sumber-sumber manusia. Mereka juga berada di kedudukan geografi yang strategik dalam hubungan antara negara-negara yang saling bersempadan. Ukhuwah berlandaskan iman masih lagi kekal dalam hati-hati mereka, buktinya mereka berdiri dalam satu saf menangani segala isu umat yang menyentuh perasaan nurani mereka atas dasar ukhuwah keimanan, kerana perumpamaan orang-orang beriman dari segi kasih sayang, kemesraan dan simpati sesama mereka adalah bagaikan satu jasad, apabila salah satu anggota mengadu kesakitan, maka seluruh anggota turut merasai kesakitan dengan berjaga dan demam.


Kita telah melihat fenomena yang mulia ini ketika era pergolakan yang berlaku di Selatan Lubhan dan kepungan yang berlaku di Gaza, sekalipun terdapat pelbagai kaum dan mazhab, pertembungan antara kerajaan-kerajaan dan perselisihan para ulama. Itu antara bukti yang menunjukkan bahawa umat yang beriman berada di lembah kesatuan manakala urusan kerajaan pula berada di lembah yang lain. Justeru, perkara yang paling penting ialah mengembangkan sikap ukhuwah yang berkekalan ini dan mengaturnya dengan baik.


Begitu juga dengan kesepakatan mereka dalam isu Palestin misalnya, mereka mengasaskan sebuah organisasi persidangan Islam selepas tragedi pembakaran Masjid al-Aqsa dan para pemerintah negara Islam seluruh dunia menerima organisasi tersebut sama ada secara rela atau terpaksa. Perkara tersebut juga menjadi bukti kepada kekuatan pengaruh kesatuan ummah dalam mengubah pentadbiran negara-negara Islam di peringkat tempatan dan antarabangsa.


  • Pembentukan Dan Perkembangan Kebangkitan Islam



Sesungguhnya musuh-musuh Islam tidak akan membiarkan walaupun satu jalan kosong tanpa campur tangan mereka, tanpa tindak balas dan tanpa tindakan yang kontra dan berlawanan, bertujuan menghadapi kebangkitan Islam. Buktinya ialah aktiviti-aktiviti di peringkat serantau dan antarabangsa yang dijalankan oleh negara-negara kuasa besar dan negara-negara di bawah penguasaannya yang berselindung di sebalik bantuan kemanusiaan, reformasi politik, pembinaan negara, pelaburan dan pembangunan dalam bidang ekonomi dan sebagainya.


Usaha itu dilaksanakan melalui pelbagai inisiatif, projek, pelaksanaan yang mana semua itu dimanipulasi melalui media massa, pergerakan pangkalan tentera di kawasan terbabit serta pengaruh mereka di kalangan kerajaan-kerajaan setempat. Mereka semua bersaing antara satu sama lain berdasarkan kepada kebaikan dan manfaat yang bakal mereka perolehi manakala kita tidak akan memperolehi apa-apa kecuali dengan kadar yang sedikit lagi hina.


Walaupun kita tidak patut mempercayai kejujuran mereka, akan tetapi kita perlu mengamalkan sikap keterbukaan dan optimis berdasarkan kepada maslahah serta kewajipan dakwah terhadap golongan-golongan lain daripada kalangan mereka yang mengambil jalan damai dan yang bermusuh. Segalanya memerlukan tindakan yang bijaksana daripada para pemimpin, ulama dan pemikir dari kalangan umat Islam sendiri.


Kita juga perlu kepada pembentukan kebangkitan yang mulia ini secara bertarbiyah, bersistematik dan berstrategi. Maka di sinilah peranan kumpulan orang-orang beriman, para ulama dan pemikir yang mana mereka adalah penjaga yang salih bagi urusan umat Islam dan tidak harus dibiarkan urusan ini berada di tangan penjaga yang jahat.


Di sinilah peranan kerajaan-kerajaan dan parti-parti Islam yang sedang berada dalam proses islah dan tajdid untuk membentuk dan mengembangkan kebangkitan Islam dengan melakukan campur tangan secara langsung agar semuanya berada dalam satu saf dari segi keselarasan dan ta'awun serta satu pasukan dari segi gerak kerja. Justeru, negara Iran perlu berperanan aktif bagi menyeru para pemerintah yang bersepakat dalam agenda islah dan tajdid di peringkat global ke arah kebebasan yang sempurna melalui jalan diplomasi, contohnya dengan menggerakkan organisasi persidangan Islam, mengadakan pelbagai persidangan, membina hubungan secara langsung supaya kerajaan-kerajaan yang ada akan bersama-sama dengan kebangkitan Islam yang bakal mengubah wajah dunia Islam dan ummah, sama ada mereka akan menerima atau menolak perubahan tersebut.


Para ulama dan pemikir sepatutnya memimpin kebangkitan Islam atas dasar kefahaman terhadap agama dan kebijaksanaan dalam perancangan dan gerak kerja, supaya kebangkitan tersebut tidak menjadi huru-hara yang menyebabkan matlamat yang didambakan tidak tercapai iaitu untuk kembali memimpin umat menuju Islam. Sekiranya dalam ibadat, pernikahan, muamalat dan jihad terdapat fiqahnya tersendiri, maka kebangkitan Islam juga sangat berhajat kepada fiqah. Orang-orang yang mengerjakan haji tanpa ilmu fiqah tidak melontarkan batu-batu sebagai simbolik lontaran ke arah syaitan, akan tetapi mereka melontarkan batu, kasut dan apa sahaja yang berada di tangan mereka ke arah saudara-saudara mereka sendiri.

Orang-orang yang berjuang di jalan Allah tanpa ilmu fiqah pula akan memerangi seluruh manusia dengan mengabaikan hukum-hakam yang adil dan adab-adab dalam jihad, sesungguhnya -mereka memusnahkan ajaran Islam dengan tangan mereka sendiri. Maka begitu juga dengan kebangkitan Islam yang mulia ini, ia tersangat berhajat kepada peranan para ulama, pemikir dan golongan cendekiawan daripada kalangan umat ini untuk membentuknya, menyusunnya, menyebarkannya dan memimpinnya supaya ia sentiasa berada di atas jalan yang lurus.



[ Antara teks ucapan Presiden PAS, TUAN GURU ABDUL HADI AWANG  di Persidangan Kebangkitan Islam di Tehran, Iran ]. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...