Thursday 4 October 2012

Mahu doktor wanita rawat pesakit wanita

Syed Abdullah Syed Osman Jamalullail,




Mohon jasa baik Kementerian Kesihatan agar dapat mengadakan wad khas untuk pemeriksaan oleh doktor perempuan di hospital kerajaan. Dengan cara begini, pesakit wanita ada pilihan.

Sudah sampai masanya untuk memberikan perkhidmatan bagi rawatan pesakit perempuan dengan doktor perempuan terutama sekali yang membabitkan sakit puan dan juga wad bersalin. Hal ini kerana dimaklumkan sudah ramai dan seimbang pakar perubatan dinegara ini antara doktor perempuan dengan doktor lelaki.

Benar, mengikut hukum agama diberkan doktor lelaki membolehkan rawatan kepada pesakit wanita tetapi apabila dalam keadaan darurat sahaja tetapi apabila kuota pakar perubatan dan pegawai perubatan yang lainnya itu mempunyai perseimbangan diantara pegawai lelaki dan pegawai wanita, sebaik-baiknya kita memberikan ruang dan peluang agar pesakit wanita dibenarkan membuat pemilihan untuk apa juga rawatan terutama sekali ada kaitannya dengan sakit puan itu.

Kalau dihospital swasta ada pilihan untuk rawatan pesakit wanitanya, kenapa tidak dipraktikkan juga di hospital kerajaan. Saya mencadangkan juga agar semua hospital kerajaan dinegara ini memberikan perkhidmatan rawatan saperti biasa sama ada semasa cuti hujung minggu atau cuti am yang lain. Hal ini kerana tidak memadai hanya wad kecemasan sahaja dibukakan pada cuti umum atau cuti mingguan. Saya mendapati wad kecemasan ini begitu sesak dengan pesakit dengan hanya satu atau dua doktor sahaja bertugas dan ini menyusahkan orang awam untuk mendapatkan rawatan.   

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...