Saturday 28 January 2012

Jawatankuasa atasi isu murtad ditubuh






Langkah pertingkat penguatkuasaan enakmen

BANGI: Jawatankuasa Pusat Penguatkuasaan Undang-undang syariah ditubuhkan bagi mempertingkatkan lagi penguatkuasaan enakmen berhubung penyebaran agama oleh bukan Islam kepada orang Islam.



Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom, berkata jawatankuasa itu akan memantau secara dekat pelaksanaan penguatkuasaan enakmen berkenaan oleh jabatan agama Islam negeri.


“Jawatankuasa juga akan membantu kes berhubung penangkapan dan pendakwaan mengikut enakmen negeri,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan penasihat undang-undang negeri dan pengarah jabatan agama Islam negeri, di sini, semalam.
Penubuhan jawatankuasa itu yang berkuat kuasa semalam, diputuskan dalam pertemuan berkenaan yang berlangsung hampir dua jam.

Jawatankuasa akan dipengerusikan Jamil Khir dan dianggotai pengarah jabatan agama Islam negeri, wakil Kementerian Dalam Negeri (KDN, wakil Jabatan Peguam Negara dan wakil Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Mengulas lanjut, Jamil Khir berkata, enakmen itu telah lama wujud, namun ada negeri yang kurang dalam penguatkuasaaan. 
"Bagi negeri yang belum mewujudkannya (enakmen) pula diminta membawa perkara itu kepada pihak yang berkenaan untuk diwujudkan dan dikuatkuasakan," katanya.

Beliau berkata, penubuhan jawatankuasa itu bukan untuk mengenakan mana-mana pihak tetapi demi menjaga keharmonian masyarakat dan sebagai pembelaan kepada mereka yang dimurtadkan. – BERNAMA 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...